Niewiele firm działających na rynku stosuje Business Model Canvas. Metoda ta w przejrzysty sposób tworzy szkic strategii firmy wdrażanej w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Metoda Canvas należy do metod „zwinnych” (Agile), które wyróżnia:
• możliwość szybkiej reakcji na pojawiające się zmiany otoczenia biznesowego,
• prostota i adekwatność do rzeczywistości, jednakże bez upraszczania i zafałszowania realiów,
• wspólny, zrozumiały, praktyczny język dla kierownictwa i pracowników używany do opisania ich działalności.
Jaki problemy rozwiązuje BMC?
Twoje otoczenie biznesowe nieustannie się zmienia. Aby skutecznie rywalizować z rosnącą konkurencją firmy stale poszukują nowych i innowacyjnych modeli biznesowych.
Firmy, które nie planują i nie analizują swoich modeli biznesowych są narażone m.in. na:
• brak gotówki w trakcie uruchomienia nowego produktu,
• niesprawdzające się prognozy sprzedaży,
• utratę klientów ze względu na jakość lub niespełnianie oczekiwań,
• przytłoczenie wieloma opcjami i brakiem czasu,
• bankructwo jako skutek braku racjonalnego planu działalności.
Korzyści z wykorzystania BMC:
• jasne określenie misji i wizji biznesu,
• okazję do przetestowania nowego pomysłu pod kątem realnego sukcesu,
• dopracowanie kryteriów osiągnięcia sukcesu i skorygowanie ewentualnych słabości,
• identyfikację nowych możliwości i rynków wraz ze strategią dotarcia do klientów,
• portret potencjalnych klientów i ich zachowań zakupowych,
• szansę generowania atrakcyjnych zysków dzięki identyfikacji luk w strukturze kosztów i obszarów zwiększenia przychodów.